Är människor avtrubbade gällande våld idag?


Igår var jag inne på ett forum. Någon hade lagt upp den här artikeln, skriven av Johan Arkert och Simon Andrén på Aftonbladet, som handlar om en man som blivit misshandlad, nerslagen och rånad i Malmö. Men det var inte därför den var upplagd, utan den som lagt upp artikeln hade tyckt att den var rolig pga att den misshandlade varit utklädd till ananas (iom en musikvideoinspelning). Och det tyckte även de flesta andra som kommenterade. Roligt var nyckelordet.

Jag blev äcklad. Är människor helt avtrubbade gällande våld nu för tiden? Jag måste säga att jag främst är förvånad över att artikeln i sig fick bli publicerad, även om Aftonbladet inte är känd för sin goda journalistik. För det är ju uppenbart att de som skrev artikeln tappat greppet och försökt göra något lustigt av det. Svart humor och tragikomik i sig är det inget fel på. Men det här handlade om en artikel i en tidning och inte seriesidan. Det här handlade om en japansk man på besök i Sverige som blev misshandlad och rånad och antagligen mått uselt över hela händelsen. Och människor har mage att skratta och göra sig lustiga över det.

Jag kan se framför mig morgondagens artikel. "Kvinna i korvdräkt våldtagen". Vem skrattar nu? Skulle den få bli publicerad? Troligen inte idag med tanke på den debatt som brinner i vår tid. Men i framtiden? Kommer även dagen då vi blir avtrubbade för våldtäkter att vi då bara ser korvdräkten och inte kvinnan bakom den?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0