Första kärleken var en tjej

Kom att tänka på den första hiphopen jag fastnade för. Kär blev jag i hiphop när jag i femman började lyssna på Lauryn Hills debutplatta som bror min införskaffat. Det dröjde inte länge innan hennes namn var fast på min bänk och jag gjorde ytterst pinsamma försök till att rappa trots att min engelska var långt ifrån tillräcklig (ni som känner mig vet att min engelska knappt kan kallas engelska även i dagsläget).

Fortfarande, många år senare, så älskar jag plattan lika mycket som då. Eller, snarare mer då jag inte förstod alla texter då. Lite lustigt att det var en kvinna som drog mig till hiphopen, med tanke på att kvinnor är långt ifrån överrepresenterade inom den typ av musik. Jag menar, väljer vi att se till Sverige idag bara och ska spontant plocka ut dem kvinnliga namn vi förknippar med hiphop-musik som slagit igenom  - vilka namn kommer upp? Feven som knappt har setts till sedan hon droppade sin debutplatta? Melinda Wrede som numera sysslar med något helt annat än den hiphop hon gjorde innan (men fan vad jag totaldiggar allt jag hört från plattan "Det är slut", hennes texter känns mer verkliga nu). Jag väntar nog på att någon brud ska ta Sverige med storm...snart. Vet ju att många är på väg..



Lauryn som trettonåring: 



Två favoritspår från "The Miseducation of Lauryn Hill":





Ett från "Unplugged":
 

Och sedan har vi ju självklart från hennes tid i The Fugees:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0